آرشیو آبان ماه 1398

برنامه نويسي پله پله

پايتون يك گويش تفسيري

۸۲ بازديد

زبان پايتون يك لهجه تفسيري است و برنامه ها از قبلي كامپايل نميشوند . اين لهجه ها دارنده برنامه ي غيروابسته ايي به اسم مفسر مي باشند كه برنامه ها را به لهجه قابل درك براي رايانه ترجمه مي نمايد . لهجه هاي كد نويسي تفسيري نيازمند كامپايل نخستين نيستند از اين رو استعمال از آن‌ها دوچندان راحت خيس است . برنامه هاي مفسري كه در‌اين گويش ها وجود دارا هستند مبداء حياتي و اول برنامه را قسمتي از به بخشي از به اجرا در مياورند .
همين فرمان سبب ساز مي شود تا گويش هاي كد زدن تفسيري مثل پايتون سرعت كمتري را داشته باشند , ولي مي بايست اعلام‌كرد كه اجراي برنامه مفسر هم خويش نيازمند صرف زمان است . از اين رو است كه گفته مي شود سرعت لهجه كد زدن پايتون ذيل ميباشد , البته با اين وجود برنامه نويسان از كار كردن با اين گويش راضي مي‌باشند و سرعت آن را تاييد مي نمايند .
اين لهجه براي ارتقا سرعت خويش از بايت كد استعمال مي نمايد تا براين اساس ضعف خويش را در سرعت جبران نمايد . بايت كد در واقع زباني است كه مفسر ها با آن به راحتي كار مي نمايند , به عنوان مثال پيشين از اين كه گويش پايتون اجرا شود مفسر ها پوشه هايي نظير class , pyc را توليد مي نمايند . بايت كد سبب مي شود تا في مابين توسعه و گسترش بي آلايش و آسوده برنامه و همينطور سرعت اجراي برنامه توازن و تعادل برقرار شود . بايت كد داري سرعت اجرايي بالايي است و به راحتي مي توان آن را بسط اعطا كرد .
اين خصوصيت سبب ساز شده تا اين لهجه تحت عنوان يك برنامه ي تراز بالا شناخته شود , اين فرمان سبب مي شود تا با كد هاي دستوري كمتري بتوان يك نرم افزار را ساخت كرد . كد هاي پايتون را ميتوانيد بر روي بخش اعظمي از پلتفرم ها اجرا نماييد

پروتكل EIGRP

۷۷ بازديد

پروتكل EIGRP مخفف عبارت Enhanced Interior Gateway Routing Protocol است . اين پروتكل در حقيقت نسخه‌ي پيشرفته‌ي پروتكل IGRP است . EIGRP يك پروتكل مسيريابي هيبريد بوده كه به وسيله سيستم‌هاي سيسكو مهيا شده و در بخش اعظم پروتكل‌هاي شبكه‌اي كمپاني سيسكو مورد به كار گيري قرار مي گيرد .
EIGRP ويژگي‌هاي هر دو پروتكل مسيريابي distance vector و link state را دارااست . اين پروتكل تمام ويژگي ها IGRP را داشته و از متريك‌هاي مشابهي جهت تعيين شايسته ترين مسير به كارگيري مي كند .
علاوه‌براين , تنظيماتي براي Load balance ترافيك از روش مسيرهاي برابر يا اين كه نابرابر در‌اين پروتكل موجود هست . درين پروتكل خلاصه‌سازي آدرس‌هاي شبكه به‌صورت خودكار بوده كه ولي مي‌توان آن را به طوري تنظيمات كرد كه خلاصه‌سازي در محدوده‌ي مشخصي صورت بپذيرد .
توزيع دوباره در بين پروتكل‌هاي IGRP و EIGRP نيز خودكار است . اين پروتكل از ۲۵۵ هاپ و Variable Length Subnet mask پشتيباني مينمايد .
همگرايي
همگرايي با EIGRP سريع‌تر صورت مي گيرد ; زيرا در آن از الگوريتمي به اسم DUAL به كارگيري ميشود . هنگامي‌كه يك روتر تشخيص مي دهد كه يك كدام از مسيرها از دسترس بيرون شده , اين الگوريتم اجرا مي‌گردد . روتر از همسايه‌هايش خواهش مي كند كه در پي يك مسير جايگزين بگردند ; به‌گونه‌اي كه به دور ( loop ) در شبكه توليد نكند .
EIGRP جدول مسيريابي را با مسير تازه و متريك مرتبط با آن به‌روزرساني مي نمايد . تنها هنگامي كه مسير تغيير و تحول پيدا ميكند , اطلاع‌رساني صورت ميگيرد . همين فرمان سبب ميشود كه از پهناي باند , به‌مراتب خوبتر از پروتكل‌هاي distance vector استعمال شود .
سيستم‌هاي جداگانه
EIGRP وظيفه‌ي سيستم‌هاي جدا گوناگون را كه ذيل يك دامنه‌ي مسيريابي اجرا مي شوند , شناسايي مي كنند . سيستم‌هاي غيروابسته در IGRP و EIGRP جهت تغيير‌و تحول در توزيع دوباره مسير , غربال كردن و خلاصه‌سازي نقاط به كارگيري مي شوند .
ويژگي‌ هاي پروتكل EIGRP
• يك پروتكل پيشرفته‌ي Distance Vector است .
• پروتكل‌هاي IP , IPX , Decnet و Appletalk را مسيريابي ميكند .
• اطلاع‌رساني مسيريابي : صرفا وقتي كه تغيير‌و تحول مسير واقعه بيفتد .

مباني گرافيكي ساخت برنامه جاوا

۹۲ بازديد

يادگيري اشكال كتابخانه گويش جاوا به شما ياري مي نمايد كه حركتي در سوي گرافيك قوي داشته باشيد . يكي‌از كتابخانه هاي دوچندان معروف در گويش جاوا AWT است اين كتابخانه كه به تولكيت داراي اسم و رسم است و از بخش‌هاي مهم حساس در لهجه جاوا به حساب آورده مي شود . براي پياده سازي برنامه هاي گرافيكي نياز به كتابخانه Swing مي‌باشد . براي نمايش گونه هاي قاب هاي گفتمان كه از مدل موضوعات فراوان همگاني و كليدي در كد نوشتن جاوا است به سراغ كتابخانه joptionPane برويد , اين كتابخانه كاربردي دوچندان خوب و قابل پذيرش است .
رسم هاي گرافيكي در كد نويسي جاوا به ياري كلاس jpanel انجام مي شود . بررسي كنيد كه شما ميتوانيد با به كارگيري از سيستم هاي مختصاف گرافيكي در جاوا اين مورد را به صورت ماهر خيس پيش ببريد . متدهايي براي رسم و تغيير تحول رنگ در كد زدن جاوا موجود است كه با استعمال از شي graphics قابل پيگيري است . رسم و لبريز نمودن مستطيل و مربع در كد نويسي جاوا با استعمال از drawrect و نيز چنين رسم و لبريز كردن بيضي و دايره در كد نويسي جاوا با به كار گيري از متدهاي drawoval ممكن مي‌باشد .
آرايه و ليست هاي جنريك در ساخت برنامه جاوا
در بالا بايستي با روش هاي متعدد تعريف آرايه در ساخت برنامه جاوا آشنا گرديد . شيوه انديس گذاري و همينطور شيوه ارجاع دهي درست در ساخت برنامه جاوا فراوان با اهميت و گران بها است . براي شروعي طوفاني مي‌توانيد به سراغ برنامه پرتاپ تاس برويد اين برنامه بي آلايش روئت كرد شما به ساخت برنامه را دوچندان بازتر ميكند . به كارگيري از رينگ هاي for در آرايه و طريق درست تعريف آن اهميت دوچندان مهمي در كد نويسي جاوا دارااست و بايد به صورت صحيح ياد گرفته شود .

Google Code Jam و LeetCode Online Judge

۹۹ بازديد

Google Code Jam يك رقابت جهاني ساخت برنامه مي‌باشد كه بوسيله گوگل پباده سازي و مدير مي شود و شما ميتوانيد با كمپاني در آن مهارت هاي كد نوشتن خويش را بيازماييد , اين مسابقه دربرگيرنده گروه اي از مساله الگوريتمي ميباشد كه مي بايست در يك زمان معلوم حل شوند . رقباي شما در‌اين مسابقه ممكن است از هر گويش كد نويسي و يا اين كه محيط بسط براي جواب دادن بدين سوال هاي به كارگيري نمايند .
LeetCode Online Judge پلتفرمي است كه ميتوانيد از آن براي ارتقاء تراز مهارت كد نويسي خويش استعمال نماييد , شما ميتوانيد با به كارگيري از اين ابزار به راحتي از دربين سوال هاي و مساله متعدد ساخت برنامه يكي را گزينش كرده و بعداز حل آن جواب خويش را در اختيار اين پلتفرم قرار دهيد تا در صورت صحيح بودن جواب اين قضيه به شما اطلاع داده شود . يك كدام از مهمترين خصوصيت هاي اين پلتفرم اين است كه از لهجه هاي كد نوشتن متفاوتي پشتيباني مي نمايد كه از جمله اين گويش هاي ساخت برنامه مي شود به مواقعي مثل سي , سي پلاس پلاس , جاوا , پايتون , سي شارپ , جاوا اسكريپت , روبي , Bash و MySQL اشاره نمود .
با امداد تارنما هاي معرفي شده درين مقاله شما مي‌توانيد مهارت هاي كد نويسي و كد نوشتن خويش را افزايش دهيد و مرحله مهارت هاي خويش را بيازماييد , فراموش نكنيد كه حتما اين تارنما ها را به دوستان عزيز خويش هم معرفي فرماييد و در صورتي سايت ديگري را هم مي شناسيد كه دراين مورد كاركشته باشد حتما به ما اطلاع دهيد .

لهجه كد نوشتن , صرفا منش هك

۹۶ بازديد

بعد از اين‌كه دانستيم هك چه چيزي است و هكر كه مي باشد . سراغ اين مي‌رويم كه هكر ها در شبكه هاي كامپيوتري از چه چيز براي رخنه به كار گيري مي نمايند و فرمان روا دكمه آنها چه چيز ميتواند باشد؟ به گويش خوبتر چه چيزي منجر شده هك بوجود بيايد؟
پاره اي به عقب برگرديم . به زمان ابتكار او‌لين رايانه . اين رايانه از روش روشن يا اين كه خاموش بودن چراغ ها صفر و يك را تعريف مي كردند . اين صفر و يك مبنا ترين و مهم‌ترين لهجه براي رايانه يا اين كه اتومبيل محسوب مي‌شود . چون فقط آن را قادر است شعور نمايد . هنگامي از رايانه همراه يا اين كه اتومبيل قرار است چيزي بخواهيم مي بايست بدانيم چطور اين صفر و يك را تغيير و تحول دهيم و از آن استعمال كنيم .
اين سبب شد تخصص و شغلي پديد بيايد كه علم اين را داشته باشد چه طور صفر و يك ها را پشت سرهم قرار دهد تا يك فعاليت از رايانه همراه بخواهد يا اين كه زماني خودرو با صفر و يك كلام خويش را مي‌زند بفهمد چه مي گويد . ابعاد اين بضاعت و توان را ساخت برنامه و هر كه كه‌اين بضاعت و توان را دارااست برنامه نويس ميگويند .
گويش كد نوشتن
از آنجايي كه يك هكر بايستي بتواند اعمال خواست خويش را به رايانه همراه ارجاع بدهد و آن نيز اعمالي كه به صورت معمولي نميتوان اعمال كرد . بايستي اين گويش را بداند و بفهمد چه گونه و چطور با رايانه همراه صحبت بزند .
مجموع اين كلام ها اين را مي‌رساند كه هكر قبلي از اين‌كه يك هكر باشد , يك برنامه نويس است . بدين ترتيب در‌حالتي كه توان ابتدايي با رايانه را داريد يك گام جلو رفتيد و به اينجا كه رسيديد ضروري است كد زدن را بدانيد . منتهي قبلي از آن مي بايست با كد زدن به صورت كلي آشنا گرديد و الگوريتم و غيره رابشناسيد و آموزش ببينيد. اگر به برنامه نويسي علاقه مند هستيم از كجا بايد شروع كنيم. پس با ما بمانيد تا از اين سفر لذت ببريم.

 

معرفي كد زدن تدافعي

۸۵ بازديد


Defensive programming يا اين كه كد زدن تدافعي يك تمرين است كه در آن ناكامي در كدنويسي را پيش گويي مي‌كنيد , و آنگاه كد پشتيباني شده را براي شناسايي , جداسازي , و در بعضي موردها , براي رهايي از باخت پيش گويي شده ميافزاييد .

ساخت برنامه تدافعي ميتواند به ما در يافتن نقص و عيوب در مرجع ياري دهد . با انگيزه قرار دادن نقص در آن , ما ميتوانيم آن ها را زودتر پيداكنيم , كه باعث به داشتن قابل انعطاف افزاري پايدارتر و افتتاح از آن در حين كوتاهتر مي شود .
كد نوشتن تدافعي بر اين فرض پايدار است كه باگ هايي در كد ما موجود هست , به اين ترتيب ما مي بايست راه و روش هايي بي آلايش خيس براي شناسايي و يا اين كه تقابل با اين مشكلات پيداكنيم . براي مثال , تايمرهاي دربان يك كامپونت مرسوم از سيستم هاي درنظرگرفته شده مي‌باشند كه براي فعال سازي دوباره اپليكيشن يا اين كه مشقت بار افزار بعد از شناسايي اخلاق و رفتار غيرمعمول پباده سازي گرديده اند .
Checksum ها المان هاي رايجي از packet هاي منتقل شده في مابين node ها مي‌باشند كه خطاهاي ناشي از رابطه دربين node ها شناسايي مي نمايد .
اين دو مثال از كد نويسي دفاعي ميباشند كه فعلا همگاني ميباشند .
تاريخچه ساخت برنامه تدافعي
در حين 1960 تا 1998 , براي بسط دهندگان امري واضح بود كه براي اجراي strict code نياز به محل ورود هاي زياد مختص داشتند . اولي مشكلي كه وجود داشت به دور پرتاب كردن نادرست هاي كدنويسي بود . مثلا , چنانچه يك تجزيه كننده XML با يك كاراكتري مواجه ميشد و آن را فهم و شعور نميكرد .

سرويس ها و پردازش پس زمينه اي (background processing)

۷۶ بازديد

به صورت پيش فرض، سرويس در همان فرايندي اجرا مي شود كه thread اصلي اپليكيشن در آن حال اجرا است. به همين جهت توسعه دهنده بايستي از پردازش ناهمزمان در سرويس استفاده نموده و task هايي كه هزينه بر و سنگين هستند را در پس زمينه راه اندازي كند. يكي از الگوهايي كه مكررا براي پياده سازي سرويس بكار مي رود، اجراي يك Thread جديد در سرويس جهت انجام پردازش در پس زمينه و خاتمه دادن سرويس به هنگام اتمام پردازش مي باشد.
سرويس هايي كه در بستر فرايند خود اپليكيشن اجرا مي شوند معمولا تحت عنوان service هاي محلي يا local شناخته مي شوند.

سرويس هاي خود محيط اندرويد (platform) و سرويس هاي اختصاصي

محيط اندرويد سرويس هاي آماده و از پيش تعريف شده اي را درنظر گرفته و راه اندازي مي كند كه تمامي اپليكيشن هاي اندرويدي، در صورت برخوردار بودن از مجوزهاي لازم قادر به استفاده از آن ها استفاده مي باشند. سرويس هاي سيستم را كلاسي به نام Manager در اختيار اپليكيشن ها قرار مي دهد.كافي است براي دسترسي به آن متد getSystemService() را فراخواني نماييد.
كلاس Context تعدادي ثابت فراهم مي كند كه شما با استفاده از آن ها مي توانيد سرويس هاي نام برده را فراخواني كنيد.
اپليكيشن اندرويد مي تواند علاوه بر سرويس هاي پيش فرض سيستم اندرويد، سرويس هاي اختصاصي تعريف نموده و از آن ها در كنار سرويس هاي سيستم استفاده نمايد.
توسعه دهنده قادر است با پياده سازي سرويس هاي اختصاصي خود اپليكيشن هاي پاسخگو و تعاملي (responsive) طراحي نمايد. شما مي توانيد داده هاي اپليكيشن را به وسيله هاي سرويس واكشي نموده و زماني كه اپليكيشن راه اندازي شد، داده هاي جديد در اختيار كاربر قرار دهيد.

راه اندازي و تعريف سرويس هاي اختصاصي

سرويس هاي اختصاصي اغلب توسط كامپوننت هاي ديگر راه اندازي مي شوند، به عبارت ديگر ساير اجزا نرم افزاري اپليكيشن هاي اندرويدي نظير activity ها، broadcast receiver ها و سرويس هاي ديگر هستند كه سرويس هاي اختصاصي را راه اندازي مي كنند.

سرويس هاي پيش زمينه (foreground)

سرويس پيش زمينه سرويسي است كه از نظر اولويت و اهميت با يك activity فعال و قابل مشاهده در UI يكسان است و به همين جهت حتي اگر سيستم اندرويد با كمبود حافظه مواجه باشد باز هم اجازه ي حذف از آن ها حافظه را ندارد. سرويس foreground مي بايست در نوار نشان دهنده ي وضعيت كلي سيستم (status bar) يك اطلاعيه يا notification در زير بخش عنوان "Ongoing" مختص به خود داشته باشد. اين بدين معني است كه تا زمان حذف سرويس از foreground يا حافظه، notification قابل dismiss و حذف از status bar نخواهد بود.

1
2
3
4
5
6
7
Notification notification = new Notification(R.drawable.icon, getText(R.string.ticker_text),
        System.currentTimeMillis());
Intent notificationIntent = new Intent(this, ExampleActivity.class);
PendingIntent pendingIntent = PendingIntent.getActivity(this, 0, notificationIntent, 0);
notification.setLatestEventInfo(this, getText(R.string.notification_title),
        getText(R.string.notification_message), pendingIntent);
startForeground(ONGOING_NOTIFICATION_ID, notification);

كاربردهاي ديدني و تازه از هوش تصنعي

۱۰۰ بازديد
 
همانطور كه ميدانيد اين روز‌ها , هوش تصنعي و مصنوعي , علي الخصوص فرا گرفتن ژرف ( Deep Learning ) , كلام اوليه را در خيلي از زمينه‌هاي پژوهشي و اما صنعتي ميزند و نتيجه ها و توليدها نتيجه ها از آن طي سال‌هاي اخير , فراوان شگفت انگيز بوده اند .
نسبتاً پارسال بود كه ساندار پيچاي , مديريت ادله كمپاني گوگل , طي پُستي در وب لاگ اين موسسه گفت كه دنيا در هم اكنون گذر از شرايط Mobile - first به شكل AI - first است و كمپاني گوگل تمام محصولاتش را با اين محوريت گسترش مي دهد .
براين اساس بديهي است كه در‌اين جهانِ AI - first به كارگيري از هوش تصنعي و مصنوعي براي ساخت توليدات و يادگرفتن مفاهيم و كاربرد‌هاي آن براي كارآفرينان و مهندسان مضاعف حا‌يز اهميت است .
فرا گرفتن ژرف و شبكه‌هاي عصبي تصنعي , شاخه اي از فراگرفتن خودرو اند كه از ساختار لايه اي مغز بشر و سلول هاي عصبي متصل به نيز سرمشق گرفته اند .
طي اين پست , با ۳۰ مثال از جديدترين و هيجان‌انگيزترين كاربرد‌هاي فرا گرفتن ژرف ( Deep Learning ) آشنا خوا‌هيم شد .
روشن است كه كاربردهاي امروزيِ اين دانش , ‌بسيار بالاتر از اين تعداد ناچيز اند .


مهم‌ترين خصوصيت هاي ورژن ي آلفاي بوت استرپ 4

۸۵ بازديد
 
تغيير از لس به ساس : به ياري ليب ساس ( ) كامپايل بوت استرپ پرسرعت خيس از پيشين است . همينطور تعداد متعددي از بسط دهندگان ساس هم به ما بيشتر گرديده اند .
فلكس جعبه و سيستم گريد توسعه يافته خيس : نسبتاً كليه چيز را به فلكس جعبه انتقال داديم و بخش جديدي را به گريدبندي طولاني تر كرديم تا براي گريدبندي در تلفن همراه راحت خيس شود و به طور كامل ساس مبداء را با متغيرها , ميكسين ها ( mixins ) و مپ ها تغيير‌و تحول داديم .
كارت ها : كارت ها خصوصيت تماما جديدي در بوت استرپ مي باشند البته از سمت ديگر چندان ناشناخته نيستند , چون تمام كارهايي كه ول ها ( wells ) , بندانگشتي ( thumbnails ) و پنل ها انجام ميدادند را انجام مي دهد با اين تفاوت كه‌اين امور را خيلي خوب تر انجام مي دهد .
Normalize . css : Normalize . css روش متمايز داراست , چون از برخي از ترفندهاي داراي اهميت css كه بازه زماني متعددي از آن به كارگيري مي كرديم را كنار مي‌گذارد و به كار گيري نميكند .
آپشن هاي كاستومايز كردن تماما تازه : به جاي‌اينكه استايل هايي نظير گراديانت , ترنزيشن , سايه , كلاس هاي گريد و … را به استايل شيت غيروابسته ماند ورژن 3 منقل كنيم , كليه ي اين متغيرها را به ساس منتقل مي‌كنيم . مي‌خواهيد ترنزيشن پيش فرض را بر روي كليه چيز بگذاريد يا اين كه كناره هاي به صورت دايره را غير فعال كنيد؟فقط كافي است كه متغيري را به روز نماييد و مجدد كامپايل نماييد .
عدم پشتيباني از IE8 و IE9 و ورژن هاي سابق خيس مرورگرها و به كارگيري از واحدهاي rem براي به كار گيري از ساپورت هاي جديدتر CSS : جدا از گريد , پيكسل ها جايگزين رم ها و ام ها ( rems and ems ) شدند .

آموزش asp.net به صورت كامل

۱۰۰ بازديد

يادگرفتن و آموزش asp.net به صورت كامل

چه پيش نيازيهايي براي فراگرفتن Asp . Net مي بايست بدانم ؟
براي ياد گرفتن لهجه كد زدن پايين اينترنت Asp . Net در صدر شما نياز به فهميدن پباده سازي قالب ميباشيد . جهت فراگرفتن پباده سازي قالب شما بايد با Html , css و جاوا اسكريپت و جي كوئري آشنا باشيد . بعداز آن شما نياز داريد قدري سي شارپ و ديتابيس Sql Server را بدانيد . با درك كردن اين موضوعات شما فراهم آموزش يادگرفتن Asp . Net مي باشيد .



از كجا و چه گونه مي‌توانم پيش نيازهاي فراگرفتن Asp . Net را ياد بگيرم؟
نگران نباشيد!!! در وبسايت كليك وبسايت فراگيري كليه اين پيش نياز ها به صورت صفر تا صد و تماما ماهر مو جود است و كافيست در نصيب نوع بندي هاي تارنما روي مورد متبوع كليك نمائيد . البته نكته مضاعف مهمي كه مدرسان تارنما با اعتنا به تجربه بالاي كاري خويش به آن پي برده اند اين است كه شما جهت فراگرفتن يك گويش ساخت برنامه مي بايست همه پيش نيازها را نيز همراه خويش آن گويش ساخت برنامه ياد بگيريد .

به اين ترتيب ما اين مژده را به شما ميدهيم كه عصر هاي فراگيري كد زدن Asp . Net جانور در كليك تارنما كليه از صفر مي‌باشند و همه پيش نيازهاي حتمي مانند Html و css و jquery و sql و . . . تمامي در به عبارتي زمان آموزشي جانور است . براين اساس شما ميتوانيد با آسودگي خاطر با گذراندن عصر فراگيري Asp . Net وبسايت كليك تارنما كليه اين پيش نيازها را هم فرا بگيريد .
يكي مهمترين و با ارزش ترين امكان ها و امكاناتي كه سايت كليك تارنما در اختيار يوزرها خويش قرار ميدهد قابليت رفع انواع و رابطه بدون واسطه با معلم است . شما استفاده كننده گرامي در زمان عصر آموزشي خويش هر نوع سوال يا اين كه اشكالي درباره با آموزشهاي ارائه شده داشتيد مي‌توانيد بپرسيد .

در دوره جامع آموزش asp.net يادگيري را از مباحث مقدماتي دنياي وب و اينترنت شروع و تا انجام عملي يك پروژه پيشرفته و آشنايي با تكنولوژي MVC پيش خواهيم رفت .

يكي از زبان هاي برنامه نويسي حرفه اي براي طراحي سايت ،ASP.NET است. ASP.NET نسل جديد ASP است.ASP.NET يك نمونه و نگرش جديد به  برنامه ها و اسكريپت هاي مبتني بر سرويس دهنده مي باشد.

ASP.NETيك چارچوب كاربردي Web است كه توسط شركت مايكروسافت ارائه شده تا برنامه نويسان بتوانند براي ساخت سايت‌ هاي Web ،برنامه‌ هاي Web پويا ، سرويس‌ هاي Web پويا، سرويس‌ هاي Web XML از آن استفاده كنند. اين بخشي از زير ساخت NET مايكروسافت و جانشيني براي تكنولوژي صفحات سرويس دهنده فعال (ASP) است.

ويژگي هاي زبان برنامه نويسي ASP.NET :

  • ASP.NET يك ابزار قدرتمند براي ساخت صفحات وب پويا و تعاملي است.
  • در ASP.NET از تكنيك هاي پيچيده اي براي  ايمني اطلاعات استفاده مي شود.
  • معمولا تعداد خط هاي كدي كه براي اين زبان برنامه نويسي نوشته مي شود ،نسبت به زبان هاي برنامه نويسي ديگر، كمي بيشتر است كه همين دليل مي تواند تا حدودي موجب زمان گير بودن و افزايش هزينه شود.
  •  داراي قدرت و انعطاف‌ پذيري بالا در توسعه‌ برنامه‌ هاي كاربردي وب است.
  •  ASP.NET از يك فرم ساده ، براي گسترش و پيكربندي سايت جهت ايجاد يك برنامه استفاده مي‌كند.
  • منبع:
  • دانشجويار